Grafika komputerowa
1. Scharakteryzuj grafikę wektorową i grafikę rastrową. Wymień wady i zalety.
2. Czym jest piksel?
3. Czym jest RGB?
4. Czym jest CMYK?
5. Jak zdefiniujesz gradient?
6. Czym jest deseń w grafice komputerowej?
7. Jakie znasz podstawowe formaty plików graficznych i ich rozszerzeń?
Pytania [pobierz plik] Libre Office Open Office MS Word
8. Czym jest narzędzie wypełnienia?
a) Czym jest wypełnienie tonalne?
b) Czym jest wypełnienie deseniem?
c) Czym jest wypełnienie teksturą?
Wypełnienie tonalne to łagodne przejście między dwoma lub kilkoma kolorami, które nadaje
obiektom głębię.
Istnieją cztery typy wypełnień tonalnych: liniowe, radialne, stożkowe i kwadratowe.
Liniowe wypełnienie tonalne biegnie przez obiekt po linii prostej. Radialne wypełnienie tonalne biegnie
ze środka obiektu po promieniu.
Stożkowe wypełnienie tonalne tworzy złudzenie światła padającego na stożek, a kwadratowe
wypełnienie tonalne rozchodzi się od środka obiektu koncentrycznymi kwadratami.
Do obiektów można stosować wypełnienie deseniem dwukolorowym, wielokolorowym
lub deseniem z mapy bitowej.
Wypełnienie teksturą nadaje obiektom ciekawy wygląd. Do programów graficznych dołączone
są wzorce tekstur.
Każda tekstura zawiera zestaw opcji, które można zmieniać poprzez wykonanie operacji
na przygotowanych kafelkach.
Obracając, pochylając, dopasowując rozmiar kafelków można utworzyć wypełnienie niestandardowe.
9. Jak scharakteryzujesz pojęcie warstwy w grafice komputerowej?
(przykładowe odpowiedzi)
W grafice rastrowej obraz jest podzielony na wiele małych prostokątów, tzw. pikseli, a dla każdego
z nich zdefiniowany jest jego kolor.
Ten sposób reprezentacji obrazu odpowiada sposobowi jego wyświetlania na ekranie
i w tym sensie jest dla komputerów czymś "naturalnym".
Skalowanie, a zwłaszcza powiększanie obrazu, wiąże się z pogorszeniem jakości (obraz staje
się rozmyty lub z widocznymi powiększonymi pikselami).
Edycja obrazu rastrowego przypomina rysowanie/malowanie na kartce papieru - istniejący
już obraz można po prostu zamazać.
Podstawowa wersja grafiki rastrowej może zostać wzbogacona o warstwy, czyli obrazy które można
nakładać jeden na drugi i przesuwać względem siebie. Może to zostać wykorzystane
np. do umieszczenia logo lub napisu "nad" istniejącym obrazem (np. zdjęciem)
i przesunięcia go w odpowiednie miejsce.
Przezroczystość pozwala robić w warstwie "dziury", przez które prześwituje warstwa niższa.
Dziura to skrajny przypadek (100% przezroczystości), przezroczystość pozwala na przenikanie
się warstw w różnych proporcjach.
Gdy częściowo przezroczysty obrazek zostanie umieszczony na stronie WWW lub w dokumencie,
prześwitywać będzie tło lub obraz znajdujący się pod nim. Warstwa- samodzielny element obrazu.
Jej położenie jest ściśle określone i może zajmować miejsce pod lub nad innymi elementami.
Zmiana zawartości jakiejkolwiek warstwy nie wpływa na pozostałe.
Warstwy można wyobrazić sobie jako nałożonena siebie folie: na każdej z nich namalowane
jest coś innego, zaś razem tworzą pełny obrazek.
10. Czym jest rozdzielczość?
Rozdzielczość- rozmiar obrazka podany ilością pikseli w jego szerokości i wysokości.
Przykładowo rozdzielczość ekranu 800x640 oznacza, że można na nim wyświetlić maksymalnie
800 pikseli w jego szerokości i 640 w wysokości.
Czym jest Full HD? (przykładowa odpowiedź)
Standardowymi rozdzielczościami wyświetlaczy komputerowych są: 1024×768 (XGA/XVGA,
eXtended czyli rozszerzona),
1280×1024 (SXGA) oraz 1600×1200 (UXGA, Ultra-eXtended), jak również ich "szerokie"
odpowiedniki tzn. 1280×800 (WXGA),
1680×1050 (WSXGA+)) oraz 1920×1200 (WUXGA). W laptopach często spotykana jest
również rozdzielczość 1440×900.
Rozdzielczości niższe niż 1024×768, w nowym sprzęcie są już praktycznie niespotykane.
Począwszy od roku 2009 obserwuje się też wzrastającą popularność
wyposażania komputerów w wyświetlacze o telewizyjnych proporcjach 16:9,
tzn. o rozdzielczościach 1366×768, 1600×900 oraz 1920×1080 (Full HD).
Niektórzy użytkownicy, szczególnie programów CAD, graficy oraz gracze,
używają rozdzielczości 2560×1600 (WQXGA) lub wyższych, jeżeli mają odpowiedni sprzęt.
Kiedy rozdzielczość wyświetlania jest zbyt duża w stosunku
do możliwości monitora lub wyświetlacza, niektóre systemy tworzą wirtualny ekran,
który może być przewijany "pod" fizycznym ekranem.
Dla telewizji cyfrowej i HDTV, typowe rozdzielczości pionowe interpolowane to: 480i, 576i, 1080i
oraz progresywne to:
480p, 576p, 720p, 1080p, 2160p oraz 4320p linii. Telewizory obsługujące rozdzielczość 720p (HD Ready)
są wyposażone w ekrany o rozdzielczość 1366×768, 1280×720 lub 1024×720 linii (poziomych × pionowych).
W profesjonalnych zastosowaniach kinowych używane są częściej rozdzielczości typu 2K 16:9 (2048x1152),
2K 2:1 (2048x1024), 3K 16:9 (3072x1728), 3K 2:1 (3072x1536), 4K 16:9 (4096x2304), 4K 2:1 (4096x2048),
8K 16:9 (8192x4608), 8K 2:1 (8192x4096) itd.